Filozofie školyART & DESIGN INSTITUT se představuje jako 1. soukromá vysoká škola uměleckého výtvarného zaměření s propojením klasických výtvarných směrů v úzkém sepětí celkového uměleckého kontextu – a praxe. Zcela záměrně narušuje tento model s novým, moderním pohledem a jasným obohacením. Nabízí studium, v němž se vždy 2 kreativní předměty budou vzájemně prolínat a doplňovat, aniž by však docházelo k jejich rozmělňování! Student si zde bude moci individuálně zkombinovat 2 kreativní předměty, které spolu budou ve vzájemné symbióze a obohacení. Cílem je výchova kvalitně erudované osobnosti, schopné pracovat ve vzájemně se doplňujících kreativních odvětvích, nacházející bezproblémové uplatnění na trhu. Svoji vypovídající hodnotu v tomto novém konceptu má nepochybně fakt, že jej spoluvytvářeli dlouholetí VŠ pedagogové – všichni navíc aktivní kreativní umělci – z potřeby vyplnit mezeru v takové oblasti nabídky vzdělání. ADI nebude vychovávat pouze profesionální umělce s úzkým zaměřením či specializací, cílem je výchova osobností se znatelným přesahem jak v rámci různých uměleckých projevů, tak rozsahem možného uplatnění svých realizací. ART & DESIGN INSTITUT = moderní škola pro moderní umělceZcela zásadním hlediskem je pro strategii tohoto projektu otázka moderního, aktuálního pojetí. Koncept výuky dnešního umělce nemůže být totožný s obdobným z dob minulých. Techniky samozřejmě zůstávají, talent a píle jsou stále individuální výbavou každého jedince, přibyly však nejen nové technologie, ale výrazně se změnily také možnosti a rozměry uplatnění uměleckých děl. Je třeba pracovat s pojmy jako je marketing, leasing, reklama… uměleckých děl, je třeba v nejhlubším zájmu uměleckém, orientovat se nejen ve sféře tvorby, ale také jejího následného uplatnění. Neboť umělecké dílo, aby splnilo své poslání, musí být nositelem, inspirátorem, výpovědí – mezi tvůrcem a příjemcem – teprve poté má svůj smysl a opodstatnění. Hlavní záměr ART & DESIGN INSTITUTADI si jako své poslání vytýčila obohatit stále ne zcela dostatečnou nabídku na trhu vysokých škol uměleckého směru. Tato škola se chce podílet na rozšíření zpřístupnění možnosti studia zájemcům o něj, pomoci jim vnímat uměleckou a kulturní tvorbu v národních i mezinárodních souvislostech. Jedná se o dlouhodobý a hluboký proces, v němž se škola chce intenzivně a aktivně podílet na zkvalitňování obecného kulturního povědomí, přispívat k jeho kultivaci v intencích, jež takováto škola svým programem může nabídnout. Chce být nápomocna při přeměně alespoň části veřejnosti laické v odbornou, schopnou vnímat oblast kultury pod prizmatem odpovídajících znalostí. S potřebou větší kultivace, osvěty a prohlubování kulturní úrovně v rámci jednotlivých zemí i evropského kontinentu jako celku se v současnosti intenzivně zabývá nejen evropská umělecká veřejnost, která významně pociťuje alarmující negativní dopady globální masové „pseudokultury“. Pokud má Evropa zužitkovat svůj historický odkaz a dále jej rozvíjet pro další generace, je nezbytné, aby každý stát přistoupil k této oblasti s vážností, již si zasluhuje. Vzdělání má při řešení tohoto problému zcela nezastupitelnou a významnou roli. Kulturnost každého jedince a z ní vyplývající celková kultura národa tvoří pak určující vliv a význam postavení každé země v rámci EU i celosvětovém. Pokud tedy nechceme zaostat za ostatními státy, musíme mít vlastní model „kultivačního vzdělávání“ a rozvoje duševního a kulturního dědictví, které obohacené předáme dalším generacím. Existence školy tedy reflektuje nejen aktuální poptávku po humanitním – respektive uměleckém vzdělání na jedné straně, ale i stále se zhoršující situaci v široké, masově šířené kultuře obecně. Obecné kulturní povědomí nedokáže ovlivnit pouze omezený počet profesionálních umělců ani amatérských skupin, je třeba seriózně uchopit tento problém a nabídnout řešení, které může spočívat pouze ve vzdělávání. Opodstatněnost záměruSoučasný stav nabídky na trhu VŠ nenabízí dostatečně studijní příležitosti pro talentované studenty a zájemce ze středních škol (nejen uměleckých!) o takovýto typ studií. Oblast uměleckých VŠ, nabídka možností studia na nich je v tomto směru stále nedostatečná, neadekvátní jejich významu a zájmu z řad uchazečů o takováto studia. A přitom např. se statistikou či logistikou se denně nesetkáme, ale s oblastí estetiky, s atributy krásy či ošklivosti ano. Oblast výchovy k uměleckému cítění by proto neměla být zastíněna „business“ obory. |