stručná anotace
|
Předmět se zaměřuje na budoucí společenské uplatnění studenta výtvarného umění a designu v oblasti, v níž se pojí kulturní i ekonomické faktory. Poskytne komplexní informace o prostředí, které bude pro budoucí působení většiny absolventů ADI určující a na němž budou v samostatné umělecké praxi do značné míry závislí: prostředí kulturních institucí, trhu s uměním, profesních a zájmových sdružení, správních orgánů specializovaných na kulturní problematiku atd. Předmět přiblíží studentům sociální postavení umělce v minulosti a dnes, dějiny sběratelství a muzejnictví, základy současné muzejní praxe, dějiny vystavování i současnou výstavní praxi (muzejní i mimomuzejní). Zvláštní pozornost bude věnována oblasti umění, jako jednomu ze základů civilizace a kultury, pojmu kulturního dědictví, inovativnímu principu myšlení a tvoření, jakož i jejich morální závaznosti. Student pochopí souvztažnost muzejních sbírek a uměleckého trhu a v souvislosti s tím i problematiku hodnoty / ceny umění, posuzování kvality umění a funkci umělecké kritiky. Studenti získají rovněž základní informace o znaleckém posuzování umění, falsifikátech a kriminalitě v oblasti umění. Předmět se také bude věnovat oblastem veřejné podpory umění ze státních, regionálních, místních i mezinárodních zdrojů (granty)stejně jako privátní podpory ze soukromých a korporátních zdrojů – mecenášů – sběratelů. Předmět ukáže problematiku komunikace s prodejními galeriemi a primárním trhu s uměním obecně. Vedle primárního trhu bude probrán také umělecký trh sekundární, zejména obchodování se starožitnostmi, pořádání aukcí a uměleckých veletrhů. ADI počítá v rámci tohoto programu se založením vlastní prodejní galerie prací studentů – a později absolventů, jejichž tvorba bude nadále sledována a dokumentována. Samozřejmostí pak budou pravidelné výstavy – jejich příprava a produkce, stejně jako aktivní účast při stážích na aukcích významných aukčních domů a v rámci renomovaných galerií.
|