Smyslem výuky předmětu je zprostředkovat studentům obsažný a ucelený studijní program, zahrnující veškeré způsoby a formy výuky klasických grafických technologií a kresebných technik, které jsou základem vzniku obrazu reprodukovatelného tiskem. Představit grafiku jako flexibilní obor s hlubokou uměleckou, technologickou, technickou a estetickou tradicí, jenž se stal základem moderních komunikačních struktur s širokým rozsahem a dopadem.
Student postupně získává praktické zkušenosti právě ve spektru studijní, realistické kresby. Jedná se o poznávací proces, jehož cílem je pochopit způsob budování obrazového prostoru pravidly zobrazování v logice konstruování a v souvislostech se základním organizováním obrazového prostoru. K tomuto účelu slouží jednotlivé okruhy tematických zadání, ve kterých je cílem praktické zvládnutí kresby jako prostředku záznamu optické iluzivní kvality a charakteru zobrazovaného v konkrétním prostředí. Student postupně zvládne veškeré kresebné techniky, které jsou základem pro jeho orientaci učit se komunikovat skrze obraz, rozvíjet svoji přirozenou imaginaci a obrazovou invenci.
Práce s matricí – tiskovou podložkou – slouží k zvládnutí zadání ve spektru opticko-realistickém, od fotorealistického k tradičně iluzivnímu, kde se studentova interpretace pohybuje v intencích a intenzitě jeho chápání záznamu reality. Paralelně s realizací v klasických grafických technikách je kladen důraz na kresbu jako samostatné vizuální médium.
Dalšími tematickými okruhy jsou možnosti využití jiných způsobů vizualizace, jako je estetický význam písma, textu, znaku, ornamentu, odkaz a poučení v oblasti lettrismu, minimalismu a dekorativního umění, s akcentem na monumentalizaci detailu, plošný a lineárně konstrukční akcent.
Nedílným okruhem studijních témat je postupný záznam vzniku grafického obrazu, projekce za sebou řazených obrazů, obrazové pásmo a jeho postupná destrukce. Výsledkem je změna formální i výrazová. Cílem je aktivovat studentův tvůrčí potenciál ve vnímání rozmanitých způsobů zobrazení, kreativně je používat v rámci vlastní výtvarné prezentace.
Specifický způsob práce v tomto médiu vyžaduje ve výuce důraz na rozvinutí studentových schopností vytvoření představy a koncepce. Tento fakt motivuje studenta překonávat vzniklé technické překážky a rozvíjí jeho invenci. Zároveň se aktivují organizační a manažerské schopnosti, umět se rozhodovat a konat samostatně i v týmové práci společně s lektory a tiskaři, na dokončení svého projektu.
Důraz bude kladen na grafickou a kreslířskou vzdělanost. Absolvent by pak mohl působit jakožto kreslíř, grafik, ilustrátor, tiskař.
|